“Septum piercing” on iluauk, mis tehakse ninavaheseinas olevasse pehmesse osasse. Mina olen harjunud ütlema septumi iluauk või septumi auk. Sellest iluaugust oleks palju kirjutada ja tulevikus seda ka kindlasti teen, kui hakkan käsitlema erinevad iluauke. Kuid hetkel olen saanud korraliku nohu ja tahaksin kirjutada ühe mõnusa tatise postituse nohust ja septumi august.

Üldiselt ma ei soovitaks teha ninasse auke viirushaiguste kõrgperioodidel. Nohu, nohurohud ja sage nuuskamine ärritab liigselt paranevat iluauku ninas. Samuti tasuks hoolega mõelda, et kui ongi tihti nohuga probleeme, kas siis ikka tasuks ninasse auke teha. Kui iluauk saab liigselt ärritada, siis võib tekkida probleeme paranemisega ja võivad tekkida ärritusvillid.

Mina sain septumi iluaugu omanikuks jõulude ajal. Kohe tekkis vesine nohu, mis oli kaaslaseks paar nädalat. Nimelt iluaukude paranemise perioodil tuleb paranevast august koevedelikku, mis kuivab iluaugu ja ehte külge. Kuid kui minna kogemata ninale või ehtele vastu, siis kuivanud koevedelik kriibib värsket auku ja see on kohutavalt valus. Minul selle valuga alati hakkasid pisarad voolama ja tatt lippama. Kuid kui tatt sattus värskesse iluauku, siis hakkas veel rohkem tatti lippama. Ja nuuskamine ärritas omakorda. Mina lahendasin probleemi sellega, et lihtsalt panin salfakatest tropid ninna tati lippamise hetkeks, vältisin sedasi nuuskamisega tekkivat ärritust. Selline ebameeldiv periood, mis on täiesti tavaline ja tuleb üle elada.

Neljandal paranemise nädalal sain viirushaiguse, millega kaasnes põskkoopapõletik meeletu nohuga, mille tõttu muutus paraneva iluauguga asi väga pahaks (kestis 4 nädalat).

Esiteks läks nina paiste ja ninas olev ehe hakkas soonima. Mul oli väikese läbimõõduga poolrõngas. Tegelikult esmaseks septumi ehteks peab olema piisavalt suure läbimõõduga ehe. Ma ise soovisin esmaseks väiksemat ehet samas teatsin, et sellega võib kaasneda probleeme ja kahjuks oligi probleem käes. Pidin liiga vara vahetama ehet. Esimest korda ehte vahetamine on keeruline, sest auku ju ei näe ja tuleb tunde järgi toimetada. Minul esimest korda septumi ehte vahetamine oli paras kaos, sest ma lihtsalt ei leidnud augu kohta üles. Pika pusimise peale sain uue ehte ninna.

Nohu, nohurohi ja pidev nuuskamine ärritas meeletult septumi auku. Kuna nohu kestis väga pikalt, siis tekkisid mõlemale poole septumi auku ärritusvillid. Vot need on tõsiselt häirivad ja valusad. Kui sellised villid ükskõik millise värske iluaugu juurde tekivad, siis see on ohumärk, et midagi on valesti ja tuleb kiiresti reageerida. Tavaliselt on nende tekkimise põhjuseks vale ehe, vale hooldamine või muud tegurid. Minu puhul oli probleemi põhjustajaks nohu ja nuuskamine. Nohu ma ei saanud olematuks teha ja nuuskama ka pidin. Lihtsalt puhastasin iluauku päevas mitmeid kordi vaheldimisi meresoola lahusega ja kummeliteega. Ärritusvillide puhu ongi raviks meresoola lahus ja aeg. Mingist hetkest tekkis tõsine tahtmine loobuda üldse sellest iluaugust, sest oli näha, et nohuga koos olukord ei parane ja põskkoopapõletikust paranemine oli väga vaevaline. Need ärritusvillid tegid elu põrguks. Õnneks lõpuks hakkas nohu vaibuma ning ärritusvillid kadusid koos nohuga.

Korduvalt on küsitud, et kuidas on septumi ehtega nuuskamine ja kas tatt jääb ehte külge. Nuuskamine on alguses harjumatu ja tõesti tuleb alati vaadata, et ega ehte küljes tatti ei ole. Kipub teine mugavalt ehte külge kinni jääma ja just kuulidega ehete puhul. Lisaks nuusates tuleb jälgida, et värske iluauk oleks tatist puhas.

Nüüd on mul jälle mõnus nohu ja olukord on tunduvalt lihtsam. Kuna septumi iluauk on olnud 10 kuud, siis ei ole ohtu, et see kinni kasvaks. Päeval olen ehteta ja ööseks panen ehte, sest ma ei soovi augu läbimõõdu vähenemist. Aga tõesti on mugavam nuusata kui ei ole ninas midagi ees rippimas.

Mis veel. Juhuslikult sain hõbedast septumi ehte. Ja mingist hetkest hakkasin tundma ninas imelikku metalli lõhna. Ma olin kerge nohu saanud ja see hõbedast ehe hakkas nohuga kokkupuutel häirivalt lõhnama. Tegelikult ninas ei tohi kanda hõbedast ehteid (nii septumis kui ka lihtsalt ninas). Ninas on niiske keskkond ja hõbe hakkab oksüdeeruma. Juhtub ka seda, et oksüdeerumise tahajärjel võib iluauk muutuda seest tumedaks.

Et siis jah, sellised lood septumi augu ja nohuga.

Terve ja paranenud iluaukude puhul ei ole probleemi kuid just paraneva iluaugu puhul tuleks vältida haigestumist ja nohu. Nohu korral kanda mugavamat ehet, puhastada iluauku regulaarselt meresoola lahusega ja kummeliteega ning südamest loota, et ei teki ärritusville.

