Mis juhtub siis, kui ei pese juukseid kuu aega? Kohe kirjutan sellest. Tõesti ma ei planeerinud seda katset ja kõik sai alguse sellest, et suvel tervislikel põhjustel ma ei saanud oma pead pesta. Youtubes olen korduvalt näinud videopostitusi inimestest, kes pesevad pead väga harva või ei pese pead aastaid. Tundub utoopiline ja kohati arusaamatu. Me oleme harjunud sellega, et pea pesemine on elementaarne tegevus hügieeni eest hoolitsemisel. Samas on selle teemaga ka ehk liiale mindud ja liiga sagedane pea pesemine on jälle teine äärmus. See selleks, edasi kirjutan sellest kuidas ma terve kuu istusin pesemata juustega.

Esimene nädal.

Kuna ma pesengi pead 4-7 päeva tagant vastavalt vajadustele, siis esimesel nädal oli nii nagu ikka. Nädala lõpus oli tunda, et juuksed on mustad ja oleks aeg pead pesta. Kuid tervislikel põhjustel ma ei saanud seda teha.

Teine nädal.

Nädala alguses oli väga ebameeldiv olla. Oli tunda, et pea on ikka väga must ja juustele tekkis selline ebameeldiv pesematuse lõhn. Võehhh! Lisaks peanahk hakkas kihelema ja sügelema. Tõsiselt ma soovisin pead pesta kuid ei saanud. Sügeluse leevendamiseks lihtsalt sõrmeotstega mudisin peanahka. Kuid kummalisel kombel nädala teises pooles muutus olukord vaikselt paremaks. Veidral kombel kadus juustest pesematuse lõhn. Alguses arvasin, et ehk ma lihtsalt harjusin ära aga laps mainis, et juuksed enam ei haise (eelnevalt kallistades koguaeg kurtis, et mu juuksed haisevad). Juuksed olid natuke rasvasemad, samas see ei olnud midagi meeletult hullu. Peanahal oli õrnalt näha valgeid ebemeid, mis juukseid kammides lahkusid. Need, kes ei ole pead pikalt pesnud on väitnud, et alguses on olukord kohutav ja mingist hetkest muutub asi paremaks. Peanahk hakkab asja reguleerima. Mul lihtsalt juhtus see kuidagi väga kiiresti.

Kolmas nädal.

See nädal oli minu jaoks väga üllatav. Peanahk ei sügelenud. Ma eeldasin, et selleks ajaks peaks mu pea ikka juba kohutavalt haisema. Kuid ei miskit. Pigem oli selline, hmmm, juustele omane lõhn. Ma ei oska seda kirjeldada. Noo nagu loomade karvadel on oma lõhn nii ka juustel on tegelikult mingi oma lõhn kui ei kasutata tooteid (ehk siis pearasu lõhn?). Kuid kõige üllatavam oli see, et juuksed nägid tervemad välja. Mul ongi kuiv karm juus ja tihti juuksed näevad sellised kuivad ning kahused välja. Kuid kuna igapäevaselt sõrmedega masserisin peanahka ja libistasin sõrmi läbi juuste, siis arvatavasti peanahalt rasu liikus juustele laiali ja niisutas neid. Tegelikult selle nädala teises pooles oli tervisega juba asi korras ja oleksin saanud pead pesta kuid tekkis huvi, et kui kaugele pea pesemist lükata saan. Nädala teises pooles oli näha, et peanahalt hakkas valgeid ebemeid rohkem tulema. Kammides sai need kõik juustest välja.

Neljas nädal.

Nädala alguses ei olnud probleeme kuid nädala keskel haigestusin ja mitu ööd higistasin palaviku tõttu. Hommikuti ärgates olid juuksed märjad. Ja vot siis muutus asi väga pahaks. Peanahalt hakkas hullult valgeid ebemeid tulema ja need ebemed ei tulnud kammides juustest välja. Selline tunne, nagu keegi oleks õli ja jahu pähe määrinud. Kohutav! Lisaks peanahk hakkas meeletult sügelema ja kogu olukord oli ebameeldiv ning vastik. Paar päeva piinlesin ja siis loobusin. Jeerum, kui hea tunne oli peale pea pesemist. Kui ma poleks palaviku tõttu meeletult higistanud, siis arvatavasti oleksin veel edasi kükitanud pesemata peaga.

Nüüd usun, et on võimalik elada juukseid pesemata. Seda sain ka omal nahal tunda, et peanahk hakkab ise asja reguleerima. Me kipume alahindama oma keha ja liigselt torgime igasuguste toodete ja tegevustega vahele. 

Kahjuks pildimaterjali mul ei ole juurde panna, sest fotomaterjal jäi arvutisse, mis lõpetas oma elupäevad. Samas ega midagi seal vaadata ei olnud. Kõik pildid olid samasugused. Kui muidu on inimestel pesematusest juuksed hullult rasvased ja koledad, siis minul seda ei juhtunud. Alles neljanda nädala lõpus, enne pea pesemist tehtud pilt oli kole.

Igatahes jah. Kindlasti võib tunduda inimestele ka 4-7 päeva tagant juuste pesemine liiga harv. Tegelikult vanasti pidin kindlasti pesema pead iga 2-3 päeva tagant. Kuid kui hakkasin juustes kasutama erksaid juuksevärve, siis soovisin, et värv püsiks juustes kauem erksa ja ilusana. Siis hakkasingi pea pesemise aega edasi lükkama. Kogu protsess toimus pikkamisi. Ühel kuul iga 4 päeva tagant, teisel kuul iga 5 päeva tagant jne. Selles osas on väga huvitav, et peanahk harjub sellega, et pead pestakse harvem. Alguses muidugi annab tunda ja see muutus ei toimu ülepäeva. Ja mis on veel kummalisem, et kui peanahk on harjunud harvem pesemisega ja näiteks olude sunnil tuleb tihedamini pead pesema, siis see ärritab peanahka (minul on nüüd seda kuidagi väga tihti juhtunud). Tegelikult on huvitav mõelda, et milline on tegelikult õige pea pesemise reziim? Kas me peaksime ehk rohkem kuulama oma keha ja peanahka? Äkki oleme ühiskonna pesemise hullusega rikkunud peanaha loomulikku toimimist? Kas ja kui palju me tegelikult rikume peanahka ja juukseid juuste värvimise ning pesemisega? Jälle liiga palju küsimusi…

Internetis kolades leiab igasuguseid huvitavaid artikleid inimestest, kes ei kasuta shampoone ja kuidas nende juuste olukord on paranenud. Täiesti usutav ja arusaadav. Kindlasti selline toodete vaba periood tuleb kasuks. On märgitud, et juukseid hakkavad kiiremini. Selle kohta ma ei oska kommenteerida, sest mu katse oli lühikest aega ja otseselt oli raske aru saada, et kas kasvavad kiiremini või mitte.

Kuid seda katset ma olen küll teinud, et kas ja kuidas saab juuksed kiiremini kasvama ning kunagi kirjutan sellest teemast pikemalt.

