Mu käest on väga palju uuritud, et mille põhjal ma otsustan, kas tätoveerija on hea või halb ning mille põhjal ma üldse hindan tätoveeringuid? Proovin selle kuidagi arusaadavalt lahti seletada. Tuleb natuke pikem lugemine.

Väike eellugu minust endast. Peale keskkooli lõpetamist kunstiõpetaja soovitas, et ma võiksin minna õppima kunsti valdkonda. Küllap nägi minus mingit potensiaali. Ma isegi mõtlesin selle suuna peale, kuid leidsin endale teise huvitava eriala. Peale eriala õpingute lõpetamist asusin oma erialale tööle, aga kunstisoolikas ikkagi sügeles ja nii ma käisin igal aastal erinevatel kunsti kursustel erinevate juhendajate käe all õppimas. Aastatega õppisin tavalist joonistamist, söe ja pastellidega joonistamist, õlimaalimist kahe erineva õpetaja juures (tavaline õlimaal ja laseerimistehnikas õlimaal). Nii need kunsti teadmised kogunesid. Kunsti puhul on see, et ainult teadmistest ei piisa. Neid teadmisi tuleb usinasti harjutada. Joonistada ja maalida. Oma stiili välja kujunemiseks võib kuluda aastaid. Kahjuks minu kunsti harjutamine ja oma stiili leidmine lõppes tervisekrahhi tõttu (käed hakkasid joonistades ja maalides kohutavalt kiiresti väsima).

Aastaid ma neid teadmisi ei saanud kasutada, samas igatsesin kunstilist teemat. Umbes 2012. aastal tekkis tõsisem huvi tätoveeringute vastu ja siis hakkasingi tätoveeringuid vaatama kasutades oma kunstilisi teadmisi. Uurisin tätoveeringuid nagu kunstiteoseid. Alguses jälgisin välismaa tätoveerijate töösid ja alates 2014. aasta sügisest olen vaadanud Eesti tätoveerijate tehtud loomingut. Aegade jooksul olen ikka väga palju tätoveeringuid näinud ja tänu sellele ongi tekkinud tähelepanekud ning oma süsteem. Õppides tätoveerimist hakkasin uuesti õppima joonistamist ja täiesti teise nurga alt. Tätoveeringu kavandite loomine on minu jaoks täiesti teine teema võrreldes tavalise kunsti tegemisega.

Aga kuidas ja mille põhjal ma tätoveeringuid hindan?

1. Tätoveeringust tehtud pildi kvaliteet. Tätoveering pildil peab olema selgelt näha. Osad tätoveerijad kasutavad filtreid või töötlevad pilti. Tahtlikult või tahtmatult muudavad tätoveeringu tegelikku kvaliteeti. Osad filtrid teevad tätoveeringud ilusamaks ja pilti töödeldes on võimalik varjata tätoveeringu vigu. Tätoveeringust pilt peab olema tehtud piisavalt lähedalt, et oleks näha tätoveeringu detaile ja jooni. Samas piisavalt kaugelt, et saaks hinnata tätoveeringu paigutust kehal. Vahel tehakse tätoveeringust pilt liiga kaugelt ja ei saa hinnata, kas lähedalt on asi ilus. Tihti üritatakse varjata sedasi tätoveeringu vigu (vahel pilti suurendades tulevad vead välja). Seega, kui pilt on halva kvaliteediga, siis alati tekib küsimus, kas tätoveerija üritab midagi varjata.

2. Muidugi eelistan reaalselt inimese nahal tätoveeringute vaatamist ja hindamist. Piltidel on tavaliselt värsked tätoveeringud. Reaalselt nahal tätoveering on alati parem hindamise materjal, sest siis on tätoveering paranenud ja on näha lõpptulemust. Ajaga tätoveeringud muutuvad ja sellega tuleb ka arvestada. Lisaks tuleb arvestada, et mis ajaperioodil tätoveering on tehtud. Vahel tundub tätoveering esmapilgul kehva, samas arvestades seda ajaperioodi, millal see on tehtud, siis võib juhtuda, et selle ajaperioodi kohta on isegi hea tätoveering. Vanemate tätoveeringute hindamine on keerulisem, sest tätoveerimise maastikul on toimunud aastatega väga jõudsalt muutuseid. Tehnika ja värvide kvaliteet on paranenud. Lisaks tätoveerijate tehnilised võtted ja kunstilised oskused on tunduvalt paranenud.

3. Kas tätoveering on kunstiliselt õige? Tavaliselt esimese asjana jäävad silma kunstilised vead. Näiteks valesti varjutamised. Väga oluline on teada kunsti põhitõdesid varjutamise osas. Valesti varjutamine kohe muudab pilti ja asi ei ole õige. Ja see on teema, mida tätoveeringu soovija kohe ei oska märgata. Inimestele tundub, et tätoveering on ilus või saadakse aru, et nagu midagi on valesti, aga ei saada täpselt aru, et mis on valesti. Väga oluline on see kui soovitakse fotorealismi või realismi. Tuleb leida tätoveerija, kes tõesti oskab seda kõige paremini. Iga tätoveerija ei oska näiteks inimesi nahale tätoveerida. Kui tätoveeringu kavandisse pannakse kokku erinevaid elemente, siis vahel kipub juhtuma seda, et mingi element on kunstiliselt valesti ja see rikub tegelikult kogu töö. Kummalised jooned, valed varjud, mitte kokku sobivad elemendid – sellised asjad jäävad silma.

4. Kas tätoveering on kunstiliselt ilus? See võib tekitada vaidlust, et mis on kunstiliselt ilus, sest ilu on vaataja silmades. Tegelikult ikkagi tätoveeringut vaadates on näha, kas on kunstiliselt ilus või ei ole. Kuna olen aastate jooksul näinud väga suures koguses tätoveeringuid, siis silm harjub eristama, et mis on maailma tätoveerimise taset arvestades kunstiliselt ilus. Kummalisel kombel vahel harva isegi mõni väga kohutav tätoveering tundub lõpuks kunstiliselt ilus. See on juba siis, kui hakkad kunsti otsima sealt, kus seda tegelikult ei ole. Väga keeruline seletada. See on nagu KUMUS maalide vaatamine.

5. Tätoveeringu originaalsus. Kuna maailmas on väga palju tätoveerijaid ja tätoveeringuid, siis hindan seda, et kas tätoveerija on suutnud teha mingi levinud tätoveeringu elemendi originaalselt või on loonud ise täiesti originaalse tätoveeringu. See hindamine on tekkinud just tänu sellele, et olen näinud väga palju tätoveeringuid. Väga lihtne  on tuvastada, kas tätoveerija on piisavalt tätoveeringut muutnud ja andnud juurde oma oskused või on teinud tüüpilise copi paste tätoveeringu. Jällegi tätoveeringu soovija alati ei oskagi sellele mõelda. Tihti leitakse tätoveeringu idee internetist ja soovitakse sama, kuid ei tulda selle peale, et sama soovivad veel paljud inimesed. Inimene soovib midagi originaalset ja võib kogemata saada midagi, mida tehakse tegelikult väga palju. Hea tätoveerija viitab sellele ning muudab tätoveeringut. Kehva tätoveerija teeb tätoveeringu täpselt nii nagu inimene on selle internetist leidnud. Üks asi on mingi element ja teine asi on terve teise tätoveerija töö varastamine. Algajad tätoveerijad kipuvad seda viga kõige rohkem tegema. Muidugi on erandeid ja on algajaid, kes teevad kohe oma stiili ja omanäolisi tätoveeringuid. Ja kummalisel kombel on silma jäänud, et just mõned tätoveerijad oskavad ideaalselt järgi teha tätoveeringuid samas teised tätoveeringud on kahtlase väärtusega. Originaalsuse osas kindlasti tavaline inimene ei oska aimatagi, kas tätoveering on tehtud järgi, sest tõesti ka mina olen vahel ekslikult pidanud tööd originaalseks ja hetk hiljem olen leidnud sama töö internetist.

6. Tätoveerija tehnilised võtted. Asi, mida ma ei oska lahti seletada kuid selle jälgimine tekkis peale seda, kui hakkasin õppima tätoveerimist. Tõesti peale seda hakkasin tätoveeringuid vaatama teise pilguga. Teades, kas ja kui raske on mingi teema tätoveerimisel, siis oskab seda nüanssi tätoveeringus hinnata.  On aimdus, et kui palju tööd ja vaeva tätoveeringuga on nähtud.

7. Tätoveeringu paigutus kehal. Jällegi asi, mida on mul natuke keeruline seletada. Vahel juhtub nii, et tätoveering ise on väga ilus ja kvaliteetne kuid kehale on kuidagi kummaliselt paigutatud. Karjub liigselt silma. Tekib küsimus, et kas see on esimene osa suuremast pildist või see jääbki sedasi üksikuna. Kaugelt vaadates tundub kummaline laik kehal kuid lähedalt vaadates selgub, et tegelikult on väga hea kvaliteediga tätoveering. Ma nimetan selliseid tätoveeringuid “kunstilised lärakad”. Teinekord jällegi on tätoveering kehal väga hea paigutusega ja sobib ideaalselt kuid tätoveering ise on kehva kvaliteediga. Et ei ole oluline ainult tätoveering ise vaid ka selle paigutus kehal. Tätoveeringu soovija võiks paremini läbi mõelda tätoveeringu valimisel tätoveeringu asukoha ja kas plaanitakse luua lõpuks mingi suurem pilt või jäetaksegi eraldi üksikuna. Osad tätoveeringud sobivad ideaalselt üksikuna kehal olema samas osad tätoveeringud sobivad paremini mingiks osaks suuremas pildis. Ja jällegi see annab vastuse ka tätoveerija kohta, et kas ja kui hästi ta oskab tätoveeringut kehale paigutada.

8. Üldmulje. Kuidas tätoveering/tätoveeringud on inimese kehal, et kuidas kogu kompott kokku sobib ning milline on üleüldine mulje. Seda muidugi alati ei olegi võimalik hinnata. Aga selles teemas jääb igasuguseid asju silma. Tihti võib olla probleemiks inimese enda soovid. Näiteks inimesel on üle keha tätoveeringud, mis ei anna kokku ühtset tulemust. Üks jupike siin, teine seal ja samas väga erinevad teemad. Inimesed võiksid oma soovide puhul ikka jälgida, et tätoveeringud võiksid ikkagi kuidagi anda kokku mingi parema üldmulje. Uue tätoveeringu soovi puhul võiks mõelda läbi, et kuidas see sobib kokku kehal olevate tätoveeringutega. Ja samas on inimesi, kellel on küll palju erinevaid tätoveeringuid, kuid tulemus on visuaalselt nauditav ja kunstiliselt ilus. Sellest üldmulest võiks palju pajatada. Vahel tekib küsimus, et kas tõesti tätoveerijal ei olnud silma ütlemaks tätoveeringu soovijale, et üks või teine asi kohe kindlasti ei sobi ja jätab koleda mulje.

Ja tätoveeringuid sedasi hinnates tekib kiiresti üldmulje tätoveerijast. Tätoveeringud annavad tegelikult väga palju infot tätoveerija kunstiliste oskuste ja tätoveerimise oskuste kohta.

On väga häid tätoveerijaid, kes suudavad enamike tätoveeringute puhul täita kõiki eelnevaid punkte ja ei olegi midagi nuriseda. Vahel nipet-näpet, aga ei midagi väga hullu.

Siis on keskmise tasemega tätoveerijaid, kelle puhul tätoveeringute tase on väga kõikuv. Kord on näha vajaka jäämisi kunstilisest küljest, kord tätoveerimise oskustest jne. Kõige enam ikka jääb puudu kunstilisest silmast. Vahel on mõned tööd väga head ja samas osad jällegi kehvad. Aastatega osad tätoveerijad arenevad edasi ja osad on ikka samas punktis. Väga raske on selliseid tätoveerijaid soovitada, sest raske on prognoosida, kas inimene saab ikka hea tätoveeringu või mitte. Selline ehku peale asi. Kohati osade tätoveerijate puhul on näha, et kui nad usinasti ennast täiendaks ja arendaks, siis oleksid tätoveeringud kohe tunduvalt parema tasemega.

Ja siis on väga kehvad tätoveerijad, kes teevad enamjaolt ebakvaliteetseid tätoveeringuid, mis lonkavad nii kunstiliselt kui ka tehniliselt. Heal juhul on mõned üksikud ilusad tätoveeringud kuid ülejäänude puhul tekib küsimus, et miks sedasi süüdimatult rikutakse inimeste nahkasid. Tihti väidetakse, et aga kõik ju kiidavad ja on rahul ning järjekord on ukse taga. Siis alati tahaks küsida, et kas see tätoveerija üldse on kursis tätoveerimise maastikuga ja kas annab endale aru, mida inimestele tegelikult eluks ajaks nahale teeb.

Loogiline, et tätoveeringu soovija ei ole alati kursis tätoveerimise maastikuga ja liiga kergekäeliselt usaldatakse oma nahk võõra inimese kätte. Piisavalt ei uurita ja ei võrrelda.

Nagu näha, siis see kirjutis venis ikka väga pikaks. Kuid see peaks andma piisavalt infot selle kohta, et kuidas mina ikka hindan tätoveeringuid ja tätoveerijaid. Tegelikult üritasin niigi kokkuvõtlikult kirjutada.

Jah, ma olen selles osas ehk liiga julge ja tõesti viitan otse, et tätoveerija teeb kehvat tööd. Muidugi, siis ma saan sellise sõimu ja kes teab mille osaliseks. Kuid see kirjutis peaks andma ka neile vastuse, et mille põhjal ma olen just selle tätoveerija tööd kehvaks nimetanud. Tasuks üle vaadata eelnevad punktid ja siis kriitiliselt vaadata üle oma tööd. Kas tehtud tätoveeringud on kvaliteetsed ja kaunistavad inimest või on parajad käkid rikkumaks inimesi?

Tätoveeringu soovijatel soovitan vaadata võimalikult paljude tätoveerijate tehtud tätoveeringuid. Mida rohkem uurida seda kiiremini õpib aru saama, et mis on OK ja mis ei ole OK. Soovides oma kehale tätoveeringut tuleb ise ära teha korralik eeltöö!!!

Advertisements