21. novembril tatsasin vihmas ja tuules Laagri kandis, et leida Goodpoint Chemicals OÜ ja jõuda õigeks ajaks koolitusele “Põhjalik hügieeniloeng iluteenindajatele”.  Kui jätta välja, et tõesti asukohta jõudmine ilma autota oli natuke keeruline, siis asi oli seda väärt.

Kindlasti ma soovitan sellist koolitust kõigile iluteenindajatele, iluaugustajatele ja tätoveerijatele. Koolitus oli tõesti põhjalik, nii põhjalik kui see sellise lühikese aja jooksul olla saab. Koolitajaks oli Minna-Mai Bergmann ja ma jäin väga rahule materjalide ja kogu infoga, mida koolitusel jagati. Igatahes kiidusõnad, et selline hügieenikoolitus korraldati ja loodetavasti tulevikus korraldatakse sellist koolitust regulaarselt veel.

Natuke eelloost, et kuidas mina sinna jõudsin. Aastaid tagasi, kui ma soovisin hakata õppima iluaugustamist ja tätoveerimist, siis ma olin silmitsi väga kummalise probleemiga. Meil Eestis puuduvad vastavad koolitused õppimaks iluaugustamist ja tätoveerimist. Ise tuleb leida õpetaja ja loota, et valitud õpetajal on piisavalt õiged ja ajakohased teadmised nii teostatava teenuse kui ka hügieeni osas. Algselt ma isegi kaalusin seda varianti, aga loobusin. Kui ei ole olemas vastavaid koolitusi, siis ma lihtsalt ei usalda õpetajaid, sest ma ju ei tea kust kohast nemad oma teadmised on saanud ja kas need on ka õiged. Nii ma pöördusin välismaale ja hakkasin õppima sealt. Ja siiani tänan õnne, et minu teekond sedasi kulgema hakkas.

Ma pean väga oluliseks hügieeni osa ja hakkasin uurima, et kuidas ikkagi Eestis saaksin enda jaoks olulise info ja saaksin ikkagi mingisuguse koolituse või midagi. Oi, kuidas ma otsisin hügieeni alaseid koolitusi. Mitte midagi. Hakkasin lappama erinevate iluteenindajate kuruseid ja koolitusi, et ehk miski sealt sobib minu soovidega. Nipetnäpet jäi silma, aga need kursused olid päris kallid. Olin ummikus. Terviseametisse pöördudes jõudsin vajalike materjalideni ja leppisin olukorraga, et pean kõik ise uurima ja õppima.

Aeg möödus, keskendusin teistele teemadele kuid ikka ja jälle jõudsin punkti, et oleks vaja harjutada oma teadmisi kuid ma olin väga ebakindel hügieeni teadmistes. Hakkasin uuesti uurima hügieenikoolituste kohta ja ma olin üllatunud, kui leidsingi mõned taolised koolitused. Muidugi esimese hooga ma ei pääsenud jaole. Kord oli grupp täis ja kord jäi koolitus ära. Ma istusin nagu põlevatel sütel.

Muidugi ma ju oleksin võinud varem inimeste nahkasid torkida kuid ma olin seadnud endale kindla eesmärgi – ma ei torgi enne ühegi inimese nahka, kuni olen saanud hügieeni alased teadmised asjatundjatelt mingi koolituse raames.  Ja selle eesmärgi täitmiseks kulus kaks ja pool aastat. Ikka ja jälle mul tekib küsimus – viimastel aastatel  on tekkunud nii palju uusi tätoveerijaid, et kust kohast nemad hügieeni alased teadmised saavad? Ikka ja jälle ma näen tätoveerijate piltidel hügieeni rikkumisi. Ikka ja jälle kuulen asjatundjatelt, et see olukord on hetkel ikka väga paha ning selles osas tuleks midagi ette võtta.

Kuigi ma arvasin, et mul on juba piisavalt teadmisi hügieeni osas, siis tegelikult sellel loengul sain juurde infot, mida ma ei teadnud või mille peale ma ei olnud osanud tulla. Ehe näide sellest, et ise õppides võivad olulised asjad jääda märkamata. Loengu materjale ma siia ei hakka kirjutama vaid panen infoks, et mida tuleks uurida:

  • Rahvaterviseseadus + määrus nr. 86 “Tervisekaitsenõuded ilu- ja iluteenuste osutamisel”
  • Nakkushaiguste ennetamise ja tõrje seadus
  • Tarbijakaitseseadus
  • Toote nõuetele vastavuse seadus
  • Biotsiidiseadus
  • Kemikaaliseadus
  • Terviseameti juhend: Verenakkuste leviku vältimine nahka läbistavate ilu- ja isikuteenuste osutamisel. Tätoveerimise, kehaaugustamise, maniküüri-, pediküüri- ja kosmeetikateenuste nakkusohutuse tagamise juhend.

Loengus põgusalt puudutati tätoveerimise ja iluaugustamise teemasid ning tegelikult jään ikkagi arvamusele, et selles suunas oleks vaja eraldi põhjalikumat loengut või koolitust. Iluteenindajad saavad vastavad hügieeni alased teadmised koolidest ja koolitustelt kuid ikkagi jääb õhku küsimus, kuidas iluaugustajad ja tätoveerijad peaksid saama vastavaid teadmisi? Iluteenindajad peaksid käima igal aastal või paari aasta tagant uuendamas oma teadmisi aga kuidas toimivad iluaugustajad ja tätoveerijad?

Viimastel aastatel on turule tulnud väga palju uusi erinevaid teenuseid ja sellest tulenevalt ikkagi tehakse seadustes muudatusi. Kuid kuna tätoveerimine on muutunud iga aastaga aina populaarsemaks, siis selle teemaga tuleks juba ammu tõsisemalt tegeleda. Positiivne on see, et koostamisel on Euroopa standart iluteenustele, kuid millal see valmis saab ja kehtima hakkab, selle kohta hetkel info puudub.

Lugejatele, kes soovivad iluauke ja tätoveeringuid, soovitaks ikkagi hoolega valida teenuste pakkujaid. Kui on kahtluseid, siis küsida teenuse pakkujalt täiendavalt infot.

Ja kindlasti soovitan teenuste pakkujatel hügieeni alaseid teadmisi täiendada hügieenikoolitustel. Hetkel ma tean, et sama koolitus on tulemas Tartus ja tulevikus peaks veel taolisi koolitusi tulema. Kui täpsemalt infot saan, siis kajastan ka blogis.

